• november 23, 2024

Sånggudstjänst hos Frälsningsarmén i Varberg 3/8/24

aug 3, 2024

Kårledaren för Frälsningsarmén I Varberg, Per-Göran Gniste, ledde en sånggudstjänst under lördagskvällen den 3/8/24 med inslag från andra kårer i Sverige via inspelade program.

Kårledaren för Frälsningsarmén I Varberg, Per-Göran Gniste
Kårledaren för Frälsningsarmén I Varberg, Per-Göran Gniste.

Per-Göran delade med sig av inledningsord gällande att människan är en helt unik varelse med  utgångspunkt från Gamla testamentet.

 

Kristna Magasinets tolkning av människans unika status inför Gud:

Tolkningen kan variera mellan olika kristna samfund och teologer.

Några centrala teman och avsnitt som belyser koncept att människan är en helt unik varelse utifrån Gamla testamentet är till exempel:

1. Skapelsen till Guds avbild
En av de mest utmärkande aspekterna av att människan är en helt unik varelse i Gamla testamentet är tron på att människan är skapad till Guds avbild: 

1 Moseboken 1:26-27 ”Då sade Gud: ’Låt oss göra människorna till vår avbild, till vår avbild, så att de kan härska över fiskarna i havet och fåglarna i himlen, över boskapen och alla vilda djur och över alla de varelser som rör sig på marken.’ Så skapade Gud människorna till sin avbild, till Guds avbild skapade han dem; Till man och kvinna skapade han dem.” Detta avsnitt understryker idén att människor har en särskild status i skapelsen, utrustade med gudomlig likhet, som ger värdighet och värde.

 

Versen ”Låt oss göra människorna till vår avbild, till vår likhet” finns i Bibeln i 1 Mosebok 1:26. Detta avsnitt har varit föremål för omfattande teologiska och vetenskapliga tolkningar.

Några av perspektiven är exempelvis

1. Herravälde och förvaltarskap
Mänsklighetens unika roll innebär herravälde över jorden och dess varelser, vilket innebär ansvar och förvaltarskap: Första Moseboken 1:28Gud välsignade dem och sade till dem: ’Var fruktsamma och föröka er i antal. Fyll jorden och kuva den. Härska över fiskarna i havet och fåglarna i skyn och över alla levande varelser som rör sig på marken.”

2. Förbundsförhållande
Gamla testamentet skildrar en unik relation mellan Gud och mänskligheten genom förbund, särskilt med personer som Noa, Abraham och Mose. Dessa förbund etablerar ett särskilt band och ansvar:

1 Moseboken 9:9-11 ”Jag upprättar nu mitt förbund med dig och med dina efterkommande efter dig och med varje levande skapelse som var med dig – fåglarna, boskapen och alla de vilda djuren.

Versen ”Låt oss göra människorna till vår avbild, till vår likhet” finns i Bibeln i 1 Mosebok 1:26. Detta avsnitt har varit föremål för omfattande teologiska och vetenskapliga tolkningar.

Några perspektiv

Teologisk tolkning:

Trinitarisk syn: I kristen teologi tolkar många ”oss” och ”vår” som referenser till den heliga treenigheten: Gud Fadern, Gud Sonen (Jesus Kristus) och Gud den Helige Ande. Detta antyder en mångfald inom Guds enhet.

Gudomliga Rådet: En annan tolkning inom vissa kristna och judiska traditioner är att Gud talar till ett gudomligt råd eller ett himmelskt hov, bestående av änglar eller andra gudomliga varelser.

Mänsklig värdighet och mänskligt värde: ”Imago Dei”, latin för ”Guds avbild”, är ett teologiskt begrepp. Detta begrepp har djupgående konsekvenser för teologi, antropologi, etik och mänsklig värdighet.

Imago Dei på djupet

  1. Egenvärde och värdighet:
    • Varje människa har ett inneboende värde och värdighet eftersom de återspeglar Guds avbild. Denna princip utgör grunden för mänskliga rättigheter och etisk behandling av individer.
  2. Reflekterande gudomliga egenskaper:
    • Människor återspeglar vissa gudomliga egenskaper, men på ett begränsat och ofullkomligt sätt. Dessa attribut inkluderar rationalitet, moral, kreativitet, relationalitet och förmågan att älska och välja.
  3. Relationell aspekt:
    • Att vara skapad till Guds avbild betonar människans relationella natur, vilket återspeglar Treenighetens relationella natur. Detta tyder på att människor är menade att leva i gemenskap och skapa relationer med andra.

Etiska och moraliska implikationer

  1. Livets helighet:
    • Begreppet Imago Dei understryker det mänskliga livets okränkbarhet, vilket leder till etiska ställningstaganden.
  2. Jämlikhet och rättvisa:
    • Eftersom alla människor är skapade till Guds avbild finns det en grundläggande tro på alla människors lika värde, oavsett ras, kön, social status eller någon annan egenskap. Detta kräver rättvisa, opartiskhet och rättvis behandling av alla individer.
  3. Förvaltarskap:
    • Människan har anförtrotts förvaltningen av skapelsen. Detta innebär att ta hand om miljön och alla levande varelser, hantera resurser klokt.

Antropologiska och psykologiska perspektiv

  1. Mänsklig identitet och syfte:
    • Imago Dei ger människan en känsla av identitet och syfte. Det antyder att det mänskliga livet har mening och riktning, grundat i att återspegla Guds karaktär och uppfylla hans vilja.
  2. Mänsklig potential och blomstring:
    • Att känna igen den gudomliga bilden i människor framhäver deras potential för tillväxt, kreativitet och blomstrande. Det uppmuntrar utvecklingen av gåvor och talanger för att förbättra samhället och uppfylla ens syfte.

Biblisk och historisk kontext

  1. Första Moseboken:
    • Skapelseberättelsen i Första Moseboken framställer människan som höjdpunkten i Guds skapelseverk, skild från andra varelser på grund av sin förmåga att bära Guds avbild.
  2. Historiska tolkningar:
    • Genom historien har teologer och forskare tolkat Imago Dei på olika sätt. Augustinus, Aquino, Calvin och andra har bidragit till att förstå dess implikationer för teologin och den mänskliga naturen.
  3. Samtida tillämpningar:
    • Moderna diskussioner om Imago Dei utforskar dess relevans för samtida frågor som bioetik, mänskliga rättigheter, social rättvisa och ekologiska frågor. Det är fortfarande ett viktigt begrepp för att ta itu med det moderna samhällets utmaningar och möjligheter.

Praktiska tillämpningar

  1. Sociala och politiska åtgärder:
    • Tron på Imago Dei motiverar många att engagera sig i sociala och politiska aktioner som syftar till att skydda mänskliga rättigheter, förespråka de förtryckta och arbeta för samhällsomvandling.
  2. Mellanmänskliga relationer:
    • Att känna igen den gudomliga bilden hos andra uppmuntrar till respekt, empati och medkänsla i mellanmänskliga relationer, vilket främjar en kultur av kärlek och ömsesidigt stöd.
  3. Andlig Bildning:
      Imago Dei informerar också om personlig andlig tillväxt och bildning, och vägleder individer att anpassa sina liv närmare till Guds karaktär och syften.

Sammanfattningsvis är begreppet Imago Dei ett grundläggande element för att förstå den mänskliga naturen ur ett kristet perspektiv. Den informerar övertygelser om mänsklig värdighet, etik, syfte och vår roll i världen, och ger en ram för att ta itu med olika teologiska, moraliska och sociala frågor.

Antropologiska och kulturella perspektiv:  kan tolkas som att människor till sin natur är relationella varelser, menade att leva i gemenskap och återspegla Guds relationella natur.

Herravälde och förvaltarskap: Efter denna vers får människor herravälde över jorden. Detta har tolkats som ett mandat för förvaltarskap, där mänskligheten är ansvarig för att ta hand om och hantera miljön på ett ansvarsfullt sätt.

Historisk-kritisk analys: Vissa forskare analyserar samband med forntida främre orientaliska texter och kulturer, där kungar och härskare ofta beskrevs som bilder av gudar. Detta tyder på att alla människor, inte bara monarker, ses som representanter för gudomlig auktoritet på jorden.

Språk och grammatik: Användningen av pluralformen (”oss” och ”vår”) har undersökts i samband med forntida hebreisk grammatik och dess litterära stil, vilket möjligen återspeglar en majestätisk plural eller en form av självövervägande.
Varje tolkning bidrar till en rik och mångfacetterad förståelse av mänsklig identitet och syfte ur ett bibliskt perspektiv.

Marian Jordan Ellis, grundare av Redeemed Girl Ministrie,s tolkar Första Moseboken 1:26-27.

 

14 toppunkter avseende att människan är en helt unik varelse

  • 1 Moseboken 1:26-27 ”Då sade Gud: ’Låt oss göra människorna till vår avbild
  • människor har en särskild status i skapelsen, utrustade med gudomlig likhet, som ger värdighet och värde.
  • Herravälde och förvaltarskap.
  • Unik relation mellan Gud och mänskligheten genom förbund.
  • I kristen teologi tolkar många ”oss” och ”vår” som referenser till den heliga treenigheten: Gud Fadern, Gud Sonen (Jesus Kristus) och Gud den Helige Ande. Detta antyder en mångfald inom Guds enhet.
  • Vissa kristna och judiska traditioner säger att Gud talar till ett gudomligt råd eller ett himmelskt hov, bestående av änglar eller andra gudomliga varelser.
  • Varje människa har ett inneboende värde och värdighet eftersom de återspeglar Guds avbild. Denna princip utgör grunden för mänskliga rättigheter och etisk behandling av individer.
  • Människor återspeglar vissa gudomliga egenskaper, men på ett begränsat och ofullkomligt sätt. Dessa attribut inkluderar rationalitet, moral, kreativitet, relationalitet och förmågan att älska och välja.
  • ”Imago Dei”, latin för ”Guds avbild”, är ett teologiskt begrepp. Detta begrepp har djupgående konsekvenser för teologi, antropologi, etik och mänsklig värdighet.
  • Att känna igen den gudomliga bilden hos andra uppmuntrar till respekt, empati och medkänsla i mellanmänskliga relationer, vilket främjar en kultur av kärlek och ömsesidigt stöd.
  • Personlig andlig tillväxt och bildning, och vägleder individer att anpassa sina liv närmare till Guds karaktär och syften.
  • Alla människor, inte bara monarker, ses som representanter för gudomlig auktoritet på jorden.
  • Användningen av pluralformen (”oss” och ”vår”) har undersökts i samband med forntida hebreisk grammatik och dess litterära stil, vilket möjligen återspeglar en majestätisk plural eller en form av självövervägande.
  • Kan tolkas som att människor till sin natur är relationella varelser, menade att leva i gemenskap och återspegla Guds relationella natur.

JL