• november 22, 2024

Judarna som Guds utvalda folk

dec 1, 2023

Begreppet ”det utvalda folket” eller ”Guds egendomsfolk” är ett viktigt tema i Bibeln.

Judiskt perspektiv

Inom judendomen tror man att Gud utvalde det judiska folket till att ingå ett särskilt förbund (en helig överenskommelse) med dem. Detta förbund kallas ofta för ”Abrahams förbund” eller ”Sinais förbund”. Förbundet innehåller olika bud, lagar och löften. Tanken är att Gud utvalde det judiska folket till att vara ett ljus för nationerna och att följa Guds bud och lärdomar.

 

Kristet perspektiv

Inom kristendomen utvidgas begreppet om det utvalda folket till att omfatta både judar och icke-judar som tar emot Jesus Kristus som sin frälsare. Detta grundar sig på tron att Jesu offer på korset öppnade frälsningen för alla människor, och de som tror på honom blir en del av det ”andliga Israel”. I Nya testamentet betonar aposteln Paulus denna tanke i sina skrifter, särskilt i Romarbrevet.

 

Centrala avsnitt i Bibeln som handlar om det utvalda folket utifrån Myjewishlearning.com:

Gamla testamentet (Hebreiska Bibeln)

1:a Mosebok 12:1-3: Det är här Gud först kallar Abraham och lovar att göra honom till fader till en stor nation.
2:aMosebok 19:5-6: Gud säger till israeliterna att om de lyder hans röst och håller hans förbund, kommer de att bli en särskild skatt för honom bland alla jordens folk.
5 Mosebok 7:6: Israeliterna beskrivs som ett heligt folk utvalt av Gud.

Tanken att judarna är det ”utvalda folket” och har ett speciellt förhållande till Gud är allestädes närvarande i judiska källor. Förhållandet är dock inte utan komplikationer och tvetydigheter.

 

Ursprunget till konceptet om judarnas utvaldhet

Föreställningen om att judar är utvalda har sina rötter i flera bibelverser. En av de mest framträdande, 5:e Moseboken 7:6, säger: ”Ty ni är ett folk som är helgat åt Adonai Eder Gud: Av alla folk på jorden utvalde Herren, eder Gud, till att vara Guds högt älskade folk.” De följande två verserna ger anledning till detta val. Gud utvalde inte israeliterna på grund av deras antal; I stället utvalde Gud israeliterna och befriade dem från slaveriet för att Gud älskade dem och för att Gud hade gett löften till deras förfäder, de bibliska patriarkerna: Abraham, Isak och Jakob.

 

Varför valde Gud patriarkerna?

I Bibeln antas Abrahams val och ingen förklaring till det ges. I 1:a Moseboken 12 uppenbarar sig Gud för Abraham utan någon introduktion och befaller honom att lämna sin fars hem. Men en rabbinsk källa – omfamnad och förskönad av 1100-talsfilosofen Maimonides – hävdar att det i själva verket var Abraham som fann Gud. Abraham var den ende bland sina samtida som konstaterade att avgudadyrkan var falsk och försäkrade att det bara fanns en Gud som härskade över jorden. Det var först efter detta som Gud uppenbarade sig för Abraham.

Var judarna verkligen Guds sista val?

Förbundet mellan Gud och de frigivna israelitiska slavarna på berget Sinai är centralt för tanken på att bli utvald. Förbundet konkretiserade judarnas utvaldhet genom att slå fast att israeliterna skulle hålla sig till Torah i utbyte mot särskilt gudomligt beskydd. Även om Gud utvalde judarna för detta ändamål, hävdar en rabbinsk källa att judarna i själva verket var Guds sista val.

Gud erbjöd först Torán till Esaus barn, Ammons och Moabs barn och Ismaels barn, men när de fick höra om Toráns förbud mot mord, äktenskapsbrott respektive rån tackade de nej till erbjudandet. Först efter att ha gått till alla nationer i världen erbjöd Gud slutligen Torán till judarna.

Är judar utvalda endast om de håller förbundet?

Denna tradition utgår från att utvaldhet inte är en väsentlig egenskap hos det judiska folket, utan snarare ett resultat av förbundsrelationen.  2:a Mosebok 19:5 sammanfattar denna uppfattning: ”Om ni nu troget lyder mig och håller mitt förbund, skall ni vara min dyrbara egendom bland alla folk.”

Många senare tänkare anammade denna villkorliga förståelse av utvaldhet, men det finns en annan tankegång som hävdar att utvaldhet härrör från en inneboende kvalitet. Den kanske mest kända förespråkaren för detta synsätt var den medeltida filosofen Judah HaLevi (1086-1145). Enligt honom är judarna begåvade med ”gudomligt inflytande”. Denna egenskap förs vidare genetiskt, och den inkluderar en förmåga att profetera och privilegiet att ta emot en speciell gudomlig försyn. Alla andra nationer i världen är underkastade en mer allmän försyn och naturens nycker.

 

Är det rasistiskt att tro att judar är utvalda?

Intressant nog, även om vissa har sett denna ståndpunkt som rasistisk, omfamnades den i olika former av vissa moderna liberala tänkare. Reformledaren Abraham Geiger (1810-1874) menade till exempel att judisk utvaldhet återspeglas i en ”medfödd talang för religion”. Men många nutida judar har känt sig obekväma med tanken på att bli utvalda, i synnerhet den genetiska versionen.

En del tänkare, influerade av jämlikhetssträvanden och universalism, förkastade föreställningen om judarna som utvalda. Främst bland sådana tänkare är Mordecai Kaplan (1881-1983), grundaren av den rekonstruktionistiska judendomen. Kaplan var humanist och naturforskare; Han trodde inte på en övernaturlig Gud som kunde skänka favör åt en nation, och han trodde att det var praktiskt och moraliskt problematiskt att hävda ett folks grundläggande överlägsenhet.

Ändå har de flesta former av nutida judendom inte förkastat begreppet, utan har tonat ner dess betydelse eller betonat dess mer välvilliga tolkningar.

***************************************

Nya testamentet:

Romarbrevet 2:28-29: Paulus skriver att en sann jude är en i sitt inre, och omskärelsen är en hjärtesak genom Anden, inte bokstaven.
Galaterbrevet 3:28-29: Paulus säger att i Kristus finns varken jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna, utan alla är ett i Kristus Jesus, och om ni tillhör Kristus, då är ni Abrahams avkomma och arvingar enligt löftet.
Det är viktigt att notera att tolkningar av dessa passager kan variera mellan olika religiösa traditioner och samfund. Begreppet det utvalda folket har varit föremål för teologisk diskussion och debatt i århundraden.

Kristen ersättningsteologi

Ersättningsteologi, även känd som supersessionism, är ett teologiskt begrepp som historiskt har förknippats med vissa grenar av kristen teologi. Det hänvisar till tron att den kristna kyrkan har ersatt eller ersatt Israel som Guds sanna och exklusiva folk i Guds förbund. Med andra ord, enligt detta synsätt har kyrkan ersatt det judiska folket som Guds utvalda folk.

Nyckelelement och övertygelser som är förknippade med ersättningsteologi

 

Kyrkan som det nya Israel

Ersättningsteologer hävdar att den kristna kyrkan, genom Jesus Kristus, har blivit det nya Israel och fortsättningen på Guds förbund. De tror att de löften och välsignelser som en gång uteslutande gavs till Israel i Gamla testamentet har överförts till kyrkan.

Förkastande av det judiska förbundet

Ersättningsteologin hävdar att eftersom det judiska folket förkastade Jesus som Messias, förlorade de sin roll som Guds utvalda folk. Som ett resultat av detta hävdar de att Guds förbund med Israel inte längre är i kraft.

Allegorisk tolkning

Ersättningsteologer använder ofta allegoriska tolkningar av bibelställen som relaterar till Israel, och föreslår att dessa passager bör förstås metaforiskt snarare än som bokstavliga löften till det judiska folket.

Undanträngande av judiska sedvänjor

Historiskt sett har ersättningsteologi använts för att rättfärdiga marginalisering och förföljelse av judiska samhällen. Den har åberopats som en teologisk grund för antisemitiska attityder och handlingar, inklusive diskriminering och våld mot judar.

Det är viktigt att notera att ersättningsteologi är ett kontroversiellt och omstritt teologiskt perspektiv inom kristendomen. Många kristna samfund och teologer förkastar den och betonar en annan relation mellan kyrkan och Israel. Under de senaste decennierna har det funnits en växande betoning på dialog och försoning mellan kristna och judar, med ett förkastande av teologiska tolkningar som främjar fientlighet eller splittring.

I motsats till ersättningsteologin omfamnar vissa kristna begreppet ”förbundsteologi”, som betonar en kontinuitet mellan Gamla och Nya testamentet och ser kyrkan som inympad i Guds förbund med Israel snarare än att ersätta det. Dessutom har många kristna samfund, såsom romersk katolicism och olika protestantiska grupper, gjort uttalanden som tar avstånd från ersättningsteologi och bekräftar den bestående betydelsen av Guds förbund med Israel.

 

8 toppunkter avseende judarna som Guds utvalda folk

  • Ett särskilt förbund (en helig överenskommelse).
  • Kallas ofta för ”Abrahams förbund” eller ”Sinais förbund”.
  • Gud utvalde det judiska folket till att vara ett ljus för nationerna och att följa Guds bud och lärdomar.
  • Gud lovar att göra Abraham till fader till en stor nation.
  • Förbundet mellan Gud och de frigivna israelitiska slavarna på berget Sinai är centralt för tanken på att bli utvald.
  • Gud valde israeliterna och befriade dem från slaveriet för att Gud älskade dem och för att Gud hade gett löften till deras förfäder, de bibliska patriarkerna: Abraham, Isak och Jakob.
  • Gud erbjöd  Torán till judarna först efter att fyra andra folkslag hade sagt nej p.g.a. Toráns omfattande moraliska förpliktelser.
  • Förbundet konkretiserade judarnas utvaldhet genom att slå fast att israeliterna skulle hålla sig till Torá i utbyte mot särskilt gudomligt beskydd.

JL