• november 23, 2024

Historieförfalskning att kalla juden Jesus för palestinier

dec 29, 2023

Den palestinska propagandan försöker förfalska och förminska allt som har att göra med det judiska i Israel och judarnas historia och istället försöker göra den palestinsk. Det i sig skickar mycket dåliga signaler och visar att palestinierna inte är mogna för en egen stat utan tvärtom skulle vara en fara för Mellanösternregionen.

Historieförfalskningen handlar om att särskilja juden Yeshua från det judiska folket som helhet och från sitt uråldriga judiska hemland. Den gör också ett politiskt ställningstagande genom att jämföra de romerska ockupanterna i Judéen under det första århundradet med dagens folk i Israel. Romarna var och israelerna framställs idag som onda förtryckare utan rätt till landet. T.ex. den palestinska myndighetens premiärminister Muhammad Shtayyeh sa den 28 december 2020 följande:  ”Vår herre Jesu födelsedag, frid vare med honom – den förste palestinske självuppoffrande kämpen från vilken vi lärde oss martyrskapet och döden, och som betalade för sitt uppdrag med sitt liv – äger rum samtidigt som årsdagen av den palestinska revolutionens utbrott [det vill säga årsdagen av ”lanseringen” av Fatah, räknat från dess första terrorattack mot Israel]. som tusentals martyrer har betalat med sina liv för att vi ska leva och stanna kvar, och för att våra barn ska drömma om en bättre framtid.”

Den palestinska propagandan går den brutala islamismens ärenden.

Bakgrund till Jesus

Jesus tros traditionellt ha fötts i Betlehem av judiska föräldrar och under Jesus tid var denna region under romerskt styre.

Ordet ”Palestina” skapades inte förrän mer än 100 år efter Jesus födelse och var inte namnet på ett land utan på ett romerskt territorium. När det gäller etnicitet anses Jesus traditionellt ha varit en judisk galilé, eftersom hans familj var från staden Nasaret i Galileen. Galiléerna var en undergrupp av judar som bodde i den norra delen av den romerska provinsen Judéen. Sammanfattningsvis, medan Jesus vanligtvis beskrivs som en judisk galilé, är det historieförfalskning att beskriva honom som ”palestinier”, eftersom konceptet om en distinkt palestinsk identitet utvecklades långt senare i historien.

Några centrala viktiga punkter om Jesu uppväxt och judiska bakgrund

  1. Judisk födelse och familj: Jesus föddes i Betlehem, som ligger i den region som nu kallas Israel och Västbanken. Hans familj, inklusive hans föräldrar Maria och Josef, var hängivna judar som höll fast vid judiska seder och traditioner.
  2. Omskärelse och presentation: Enligt judisk lag skulle Jesus ha blivit omskuren på den åttonde dagen efter sin födelse, i enlighet med judisk tradition. Han presenterades också i templet i Jerusalem, vilket var brukligt för judiska spädbarn.
  3. Judisk utbildning: Det är troligt att Jesus fick en judisk utbildning, som skulle ha innefattat studier av de hebreiska skrifterna (Gamla testamentet), Torah (den judiska lagen) och andra religiösa läror.
  4. Firande av judiska högtider: Under hela sitt liv firade Jesus judiska högtider och deltog i synagogans aktiviteter. Han avbildas som närvarande i synagogan i olika evangelieskildringar.
  5. Religiösa sedvänjor: Jesus ägnade sig åt judiska religiösa sedvänjor, såsom bön, och hans undervisning återspeglade ofta judiska etiska och moraliska principer.
  6. Umgänge med judiska ledare: Nya testamentets redogörelser beskriver Jesu umgänge med judiska religiösa ledare, däribland fariséer, sadducéer och skriftlärda, vilket återspeglar hans engagemang i sin tids religiösa landskap.
  7. Den judiska traditionens inflytande: Många av Jesu lärdomar och liknelser byggde på judiska teman och berättelser i de hebreiska skrifterna.

För att förstå och tolka de läror som Jesus spred bör man förstå Jesu judiska bakgrund och det historiska och kulturella sammanhang i vilket han levde och undervisade i.

Hänvisningen till ”Palestina” kom under kejsar Hadrianus styre 132 e.Kr i ett försök att utplåna alla judiska referenser till området. Under 100-talet e.Kr. genomförde kejsar Hadrianus en rad åtgärder i provinsen Judéen som hade en djupgående inverkan på den judiska befolkningen och regionen:

  1. Bytte namn på Jerusalem: En av de mest anmärkningsvärda åtgärderna som Hadrianus vidtog var att döpa om staden Jerusalem till ”Aelia Capitolina” och att etablera ett tempel tillägnat Jupiter på platsen för det tidigare judiska templet, som hade förstörts av romarna år 70 e.Kr.
  2. Bar Kochba-revolten: Den judiska befolkningen, som redan var missnöjd med det romerska styret och de religiösa förändringar som Hadrianus införde, gjorde uppror i vad som blev känt som Bar Kochba-revolten (132-136 e.Kr.). Revolten krossades av de romerska legionerna, vilket resulterade i betydande förluster av judiska liv och ytterligare spridning av judar från regionen.
  3. Diasporan: Som ett resultat av Bar Kochba-revolten fördrevs många judar från Judéen, och det judiska religiösa och kulturella livet stod inför betydande utmaningar. De judiska församlingarna i diasporan växte i betydelse under denna period.
  4. Förändringar i Judéen: Hadrianus politik innebar också förändringar i administration, beskattning och provinsens kulturella sammansättning. Han främjade koloniseringen av området med romerska veteraner och försökte undertrycka judiska sedvänjor.

Det är värt att notera att Hadrianus handlingar i Judéen möttes av motstånd och hade långvariga effekter på regionens demografi och religiösa landskap. Själva termen ”Palestina” härstammar från det romerska namnet ”Palaestina”, som användes för att beskriva provinsen efter det romerska undertryckandet av Bar Kochba-revolten. Detta namn levde kvar och användes senare av olika makter och kulturer genom historien.

Sammanfattningsvis syftar Hadrianus ”Palestina” på den period under kejsar Hadrianus regeringstid då betydande förändringar inträffade i provinsen Judéen, vilket hade bestående effekter på regionen och dess historia.

 

9 toppunkter gällande palestinsk historieförfalskning att kalla juden Jesus för palestinier

  • Den palestinska propagandan försöker förfalska och förminska allt som har att göra med det judiska i Israel och judarnas historia och istället försöker göra den palestinsk.
  • Historieförfalskningen handlar om att särskilja juden Yeshua från det judiska folket som helhet och från sitt uråldriga judiska hemland. Den gör också ett politiskt ställningstagande genom att jämföra de romerska ockupanterna i Judéen under det första århundradet med dagens folk i Israel.
  • Den palestinska historieförfalskningen gör också ett politiskt ställningstagande genom att jämföra de romerska ockupanterna i Judéen under det första århundradet med dagens folk i Israel.
  • Jesus  var en judisk galilé, eftersom hans familj var från staden Nasaret i Galileen.
  • Galiléerna var en undergrupp av judar som bodde i den norra delen av den romerska provinsen Judéen.
  • I den palestinska historieförfalskningen  beskrivs juden Jesus som ”palestinier”, trots konceptet om en distinkt palestinsk identitet utvecklades långt senare i historien, närmare bestämt på 1960 och 1970-talet.
  • Hänvisningen till ”Palestina” kom under kejsar Hadrianus styre 132 e.Kr. i ett försök att utplåna alla judiska referenser till området.
  • Döpte om staden Jerusalem till ”Aelia Capitolina” och att etablera ett tempel tillägnat Jupiter på platsen för det tidigare judiska templet, som hade förstörts av romarna år 70 e.Kr.
  • Själva termen ”Palestina” härstammar från det romerska namnet ”Palaestina”, som användes för att beskriva provinsen efter det romerska undertryckandet av Bar Kochba-revolten. Detta namn levde kvar och användes senare av olika makter och kulturer genom historien.


JL