Under gudstjänsten hos Frälsningsarmén i Varberg 24/8/24 delade Timo Teittinen ord från Daniels bok 11:32-33 och Galaterbrevet gällande att förankra ditt liv i Jesus
Nedan följer en tolkning av Galaterbrevet och är inte en exakt avskrivning från vad som sades. Tolkningen kan variera mellan olika kristna samfund och teologer.
Galaterbrevet är ett av de brev som aposteln Paulus skrev till de kristna församlingarna i Galatien. Det är en nyckeltext i Nya testamentet som tar upp teman som kristen frihet, tro och den mosaiska lagens roll. Nedan följer en sammanfattning och tolkning av de viktigaste temana i Galaterbrevet:
Bakgrund
Paulus skrev det här brevet som svar på en kris i de galatianska kyrkorna, där vissa lärare, ofta kallade judaister, insisterade på att icke-judar som konverterade till kristendomen måste följa den judiska lagen, särskilt omskärelsen, för att bli helt accepterade av Gud. Paulus skrev Galaterbrevet för att motverka denna lära och för att försvara budskapet om frälsning av nåd genom tro på Kristus enbart.
Centrala teman och tolkningar
Rättfärdiggörelse genom enbart tron (kapitlen 1-2): Paulus hävdar att troende är rättfärdiggjorda (förklarade rättfärdiga inför Gud) genom tro på Jesus Kristus, inte genom att följa lagens gärningar. Han betonar att frälsningen är en nådegåva som inte kan förtjänas genom mänsklig ansträngning eller genom att hålla fast vid lagen.
Galaterbrevet 2:16 (SFB): ”Vi vet att en människa inte blir rättfärdig genom laggärningar, utan genom tro på Jesus Kristus. Därför hava ock vi satt vår tro till Kristus Jesus, för att vi skola bliva rättfärdiga genom tro på Kristus och icke genom laggärningar, ty genom laggärningar bliva ingen rättfärdig.”
Tolkning: Paulus centrala argument är att tron på Kristus är tillräcklig för frälsning, och att lägga till lagen som ett krav underminerar tillräckligheten av Kristi offer. Han betonar att rättfärdighet kommer genom tro, inte genom att följa den judiska lagen.
Frihet i Kristus (kapitlen 3-4):
Paulus betonar att de kristna är befriade från lagens slaveri genom Kristus. Lagen tjänade ett tillfälligt syfte, att fungera som en ”väktare” tills Kristus kom, men nu när Kristus har kommit, är de troende inte längre under lagens auktoritet.
Galaterbrevet 3:24-25 (SFB): ”Och lagen var vår beskyddare intill Kristus kom, för att vi skulle bli rättfärdiga genom tro. Nu när denna tro har kommit, står vi inte längre under någon förmyndare.”
Tolkning: Kristi ankomst har uppfyllt lagens syfte, och nu är de troende inte längre bundna av dess krav. I stället är de kallade att leva i den frihet som Kristus ger, som kännetecknas av en relation med Gud grundad på nåd och tro.
Enhet i Kristus (Gal 3:26-29):
Paulus betonar den radikala jämlikhet som finns bland dem som tror på Kristus. Det finns ingen skillnad mellan jude och icke-jude, slav och fri, man och kvinna; alla är ett i Kristus Jesus.
Galaterbrevet 3:28 (SFB): ”Det finns varken jude eller hedning, ingen slav eller fri, inte heller man och kvinna, ty ni är alla ett i Kristus Jesus.”
Tolkning: Evangeliet överskrider sociala, etniska och könsmässiga uppdelningar. I Kristus är alla troende förenade och lika arvingar till Guds löften. Denna enhet betonar det kristna budskapets inkluderande och nedbrytningen av barriärer som tidigare splittrade människor.
Lagens roll kontra Anden (kapitlen 5-6):
Paulus jämför att leva under lagen med att leva av Anden. Han uppmanar galaterna att leva av Anden, som frambringar rättfärdighetens frukt, i stället för att försöka uppnå rättfärdighet genom lagen.
Galaterbrevet 5:16 (SFB): ”Därför säger jag: Vandra i Anden, så kommer ni inte att tillfredsställa köttets begär.”
Galaterbrevet 5:22-23 (SFB): ”Men Andens frukt är kärlek, glädje, frid, fördragsamhet, vänlighet, godhet, trofasthet, mildhet och självbehärskning. Mot sådant finns ingen lag.”
Tolkning: Paulus lär att det kristna livet inte handlar om att följa en uppsättning regler utan om att bli förvandlad av den Helige Ande. Anden frambringar det slags liv som uppfyller lagens avsikt på ett naturligt sätt, genom kärlek och andra gudfruktiga egenskaper.
Kristet ansvar och Kristi lag (Gal 6):
Paulus avslutar med att betona vikten av att bära varandras bördor och göra gott mot alla, särskilt mot medtroende. Han kallar detta för ”Kristi lag”, som kännetecknas av kärlek och ömsesidig omsorg.
Galaterbrevet 6:2 (SFB): ”Bär varandras bördor, och på så sätt kommer ni att uppfylla Kristi lag.”
Tolkning: ”Kristi lag” står i kontrast till den mosaiska lagen i det att den fokuserar på kärlek och tjänande snarare än på lagiska krav. Paulus uppmanar troende att leva ut sin tro på praktiska sätt och visa kärlek till andra som en återspegling av Kristi kärlek.
VIDEO: Vad handlar Galaterbrevet om?
Slutsats och toppoängerna:
Galaterbrevet är ett passionerat försvar av nådens evangelium och en kallelse att leva i den frihet som Kristus ger. Paulus betonar att frälsning sker genom tro allena och att kristna inte längre är bundna av lagen utan är kallade att leva genom Anden. Centralt i Paulus budskap är enheten mellan alla som tror på Kristus och ansvaret att älska och tjäna varandra som en del av Kristi kropp.