• november 22, 2024

Massmord uppviglas:”Från floden till havet”

dec 2, 2023

Muslimer, Hamas och pro-palestinska organisationer använder psalm 72:8 ”från floden till havet” för att rättfärdiga sina terrorhandlingar, inklusive halshugga israeliska spädbarn, våldta och mörda israeliska kvinnor, bränna ihjäl civila genom att hälla tändvätska över dem och tända på., vilket skedde 7 Oktober 2023 då ca 1500 Hamasterrorister samt fem andra palestinska islamistiska terrorgrupperingar lyckades ta sig över gränsen till Israel och genomföra massakrer på ca 1 200 civila och kidnappade uppemot 300 civila och förde dem till Gaza. Ett fåtal av dem har hittills frigivits. Frasen ”Från floden till havet” upprepas för att stödja avlägsnandet av den judiska staten för att etablera en helt palestinsk stat i det som nu är Israel. Man använder använder slogans som ”befria Palestina”, ”Free Palestine” vilket har samma innebörd som ”Från floden till havet”. Regeldbundet skriker muslimer i Malmö, Göteborg och Stockholm om att mörda judar på arabiska.

 

Var kan vi hitta ”från floden till havet” i Bibeln?

Uttrycket ”från floden till havet” kan spåras tillbaka till Psalm 72:8.

I Psalm 72:8 står det: ”Han skall ha herravälde från hav till hav och från floden ända till jordens ändar.”

”Från floden till havet” kommer från den senare delen av den här versen, närmare bestämt från ”från floden till jordens ändar”. Den flod som nämns är floden Eufrat.

Genom profeterna och andra bibliska berättelser syftar termen floden som egennamn oftast på Eufrat, eller möjligen Nilen, baserat på sammanhanget. Havet syftar på Medelhavet.

Psalmen i sig är en bön om rättvisa, rättfärdighet och välstånd under en vis och välvillig kungs styre.

Språket som används i Psalm 72 är poetiskt och symboliskt och uttrycker samhällets förhoppningar och önskningar om en ledare som skulle skapa fred och välstånd för alla, även de fattiga.
I samband med Psalm 72 tjänar det territoriella bildspråket ”från floden till havet” ett dubbelt syfte. Först och främst återspeglar det den geopolitiska verkligheten vid den tiden, eftersom territoriet från floden Eufrat till Medelhavet representerar ett stort område.

Det beskrivna territoriet handlar dock inte bara om fysiskt herravälde utan omfattar en vision om rättvisa och välstånd som når alla hörn av kungens rike.

Användningen av ”från floden till havet” är ett poetiskt sätt att uttrycka psalmistens strävan efter att kungens styre skulle leda till omfattande välstånd – från den ena gränsen till den andra, och från floden till jordens yttersta ändar.

Analys av psalm 72

Psalm 72 uppfattas av de flesta forskare som en kröningshymn för Juda kung. Den talar om hela folkets böner för kungen och vikten av att förstå kungens roll i förhållande till sin Gud och folket. Psalm 72 tillskrivs kung Salomo och kallas ofta för en kunglig psalm eller en messiansk psalm. Den här psalmen är en bön om Guds välsignelse över en kung, och den lyfter fram de egenskaper och egenskaper som önskas av en rättfärdig och rättvis härskare. Psalm 72 återspeglar hoppet om en rättfärdig och rättvis härskare som ger välstånd och frälsning till folket. Det ses också av vissa som en föraning om Messias i kristen teologi, eftersom Jesus Kristus ofta anses vara den ultimata uppfyllelsen av de egenskaper som beskrivs i denna psalm.

Psalm 72 (SFB):

Utrusta konungen med din rättfärdighet, o Gud,
den konungslige sonen med din rättfärdighet.
Må han döma ditt folk i rättfärdighet,
dina betryckta med rättvisa.
Må bergen ge välstånd till folket,
höjderna rättfärdighetens frukt.
Må han försvara de betryckta bland folket
och fräls de behövandes barn;
Må han krossa förtryckaren.
Må han hålla ut så länge som solen,
lika länge som månen, genom alla generationer.
Må han vara som regn som faller på en slåtter åker,
som regnskurar som vattnar jorden.
Må de rättfärdiga blomstra i hans dagar
och välstånd finns i överflöd tills månen inte finns mer.
Må han härska från hav till hav
och från floden till jordens ändar.
Må ökenstammarna böja sig för honom
och hans fiender slickar dammet.
Må kungarna i Tarsis och på fjärran stränder
hylla honom.
Må kungarna av Saba och Seba
Ge honom gåvor.
Må alla kungar böja sig för honom
och alla hednafolk tjäna honom.
Ty han skall rädda de behövande som ropar,
de lidande som inte har någon som kan hjälpa.
Han kommer att förbarma sig över de svaga och behövande
och fräls de behövande från döden.
Han skall rädda dem från förtryck och våld,
ty dyrbart är deras blod i hans ögon.
Länge må han leva!
Må guld från Saba ges honom.
Må människor alltid be för honom
och välsigna honom hela dagen.
Må säd finnas i överflöd över hela landet;
På kullarnas toppar må den vaja.
Må grödorna blomstra som Libanon
och frodas som gräset på marken.
Må hans namn bestå för evigt.
Må det fortsätta lika länge som solen.
Då skall alla folk bli välsignade genom honom,
och de kommer att prisa honom salig.
Prisad vare Herren Gud, Israels Gud!
som ensam gör underbara gärningar.
Prisat vare hans ärorika namn för evigt;
Må hela jorden vara fylld av hans härlighet.
Amen och Amen.
Detta avslutar Davids sons, Isais söners böner.

 

JL