Ersättningsteologin, som Martin Luther hjälpte till att sprida, är även känd som supersessionism, och är ett teologiskt begrepp inom vissa kristna traditioner. Den menar att den kristna kyrkan har ersatt Israel som Guds utvalda folk och att de löften och välsignelser som gavs till Israel i Gamla testamentet har överförts till den kristna kyrkan genom Jesus Kristus. Martin Luther, den tyske 1600-talsteologen och ledaren för den protestantiska reformationen, hade komplexa och utvecklande åsikter om en mängd olika teologiska ämnen,. Dock har Martin Luthers åsikter om judar och judendom, särskilt i hans senare skrifter, förkastats för sitt antisemitiska innehåll. Luthers skrifter innehöll ett nedsättande språk mot judar. Han hetsade även till att judiska synagogor och hem skulle förstöras och att judar skulle fördrivas från kristna länder.
Centrala delar av ersättningsteologin:
- Kyrkan som det nya Israel: Förespråkare för ersättningsteologin hävdar att kyrkan är det nya och sanna Israel, och att Guds förbund med Israel som det beskrivs i Gamla testamentet har uppfyllts och ersatts av ett nytt förbund med kyrkan genom Jesus.
- Förkastande av judisk utvaldhet: Ersättningsteologin resulterar ofta i ett förkastande av idén att det judiska folket förblir Guds utvalda folk. Detta har historiskt lett till negativa attityder mot judar och judendom.
- Devalvering av judisk identitet: I vissa former har ersättningsteologin förknippats med en nedvärdering av judisk identitet och tron att judar bör konvertera till kristendomen för att finna sin slutliga frälsning.
Det är viktigt att notera att inte alla kristna samfund eller teologer stödjer ersättningsteologin. Faktum är att många kristna grupper har rört sig bort från detta perspektiv och antagit en mer inkluderande och respektfull hållning gentemot judendomen och det judiska folket. Det finns ett erkännande av judendomens fortsatta betydelse inom Guds plan och ett förkastande av skadliga stereotyper och fördomar mot judar.
Interreligiös dialog, som är ett samarbete och engagemang för ömsesidig förståelse, har blivit allt viktigare för att främja positiva relationer mellan kristna och judiska samfund och för att ta itu med historiska frågor som rör ersättningsteologin. Många kristna samfund och ledare tar nu uttryckligen avstånd från alla former av antisemitism och arbetar för att främja fredlig samexistens och samarbete mellan olika religiösa grupper.
På grund av sina historiska associationer har ersättningsteologin bidragit till antisemitiska attityder förföljelse och mord på judar.
Några av ersättningsteologins aspekter
1. Devalvering av judar: När ersättningsteologin tas till sin spets kan den devalvera det judiska folket, deras bidrag och deras pågående roll i Guds plan. Detta kan leda till skadliga stereotyper och fördomar.
2. Kollektiv judisk skuld för korsfästelse av Jesus: Historiskt sett har ersättningsteologin ibland lett till en tro på att judar är kollektivt ansvariga för korsfästelsen av Jesus, vilket har underblåst antisemitiska känslor.
3. Förföljelse av judar: Förr i tiden använde vissa kristna samfund ersättningsteologin för att rättfärdiga förföljelse, misshandel och mord av judar, utöver diskriminerande lagar och tvångskonverteringar.
Topp 4 punkter avseende den kristna ersättningsteologin mot judar:
- Kyrkan är det nya Israel
- Förkastande av judisk utvaldhet
- Kollektiv judisk skuld för korsfästelsen av Jesus
- Jesus Kristus uppfyller och ersätter det tidigare förbundet med Israel i Gamla testamentet